مقالات
استرس و کنترل آن

من چگونه می توانم استرس را کنترل کنم؟

شما با ایجاد تغییرات مثبت در شیوه زندگی خودتان، می توانید قلب سالمتری داشته باشید. از آنجاکه برخی از افراد به بعضی از شرایط به گونه ای پاسخ می دهند که سبب بروز مشکلات سلامتی در آنها می شود، در نتیجه ممکن است کنترل بهتر احساسات کمک کننده باشد.

برای مثال فردی که در شرایط دشوار احساس فشار می کند، ممکن است شروع به سیگار کشیدن نماید یا مصرف آن را تشدید نماید، زیاد غذا بخورد و وزن وی افزایش یابد. پیدا کردن راههای رضایت بخش تر پاسخ به فشار روانی ، در حفظ سلامتی شما کمک کننده است.

استرس چیست؟

استرس پاسخ بدن شما به تغییرات است و امری بسیار فردی می باشد. حالتی که سبب بروز استرس در یک فرد میشود، ممکن است در فرد دیگر استرس زا نباشد. برای مثال یک فرد ممکن است هنگام رانندگی احساس فشار و سفتی بدن نماید . فرد دیگری ممکن است در هنگام رانندگی احساس لذت و آرامش نماید. برخی چیزها که سبب ایجاد ترس در برخی از افراد میشوند مانند بالارفتن ازکوه، ممکن است در سایرین لذت بخش باشد.

هیچ راهی وجود ندارد که بگوییم یک چیز « بد» یا « استرس زا» می باشد چرا که افراد بایکدیگر متفاوت هستند.البته همه استرس ها بد نمی باشند. صحبت کردن در یک جمع یا مشاهده از نزدیک یک مسابقه فوتبال میتواند استرس زا باشد اما می تواند سرگرم کننده باشد. نکته کلیدی این است که استرس به شکل مطلوبی کنترل شود چرا که ممکن است پاسخ های غیرسالم به آن، منجر به بروز مشکلات سلامتی در برخی از افراد شود.

استرس سبب می شود که شما چه احساسی داشته باشید؟ 

  • ممکن است سبب احساس ترس، عصبانیت، هیجان یافقدان دوست و یاور در شما بشود.
  • ممکن است سبب شود که به سختی به خواب بروید
  • ممکن است سبب درد در سر، گردن ، فک و پشت شما بشود.
  • ممکن است منجر به عاداتی چون استعمال دخانیات و مشروبات الکی، پرخوری یا سوء مصرف مواد شود.
  • ممکن است شما هیچ گاه آن را حس نکنید اما بدن شما از آن رنج ببرد.

چگونه من میتوانم با استرس کنار بیایم؟

حوادث بیرونی (مانند مشکلات شما با رئیس تان، آماده شدن یا نگرانی برای عروسی فرزندتان) می تواند ناراحت کننده باشند. اما به خاطر داشته باشید که این نیروی خارجی نیست که مهم می باشد بلکه واکنش داخلی شما به آن اهمیت دارد. شما نمی توانید تمامی حوادث خارجی زندگی خود را کنترل کنید ولی شما می توانید روش کنترل احساسی و روانی آن ها را تغییر دهید. در اینجا برخی از راههای مطلوب کنار آمدن با آنها ذکر شده اند.

  • ایمان به خدا و رازو نیاز با خدادر حفظ آرامش و رفع استرس ها تاثیر شگرفی دارد.
  • 15 تا 20 دقیقه در روز را به آرامی و ساکت بنشینید، عمیقاً نفس بکشید و در مورد یک تصویر آرامش بخش فکر کنید.
  • سعی کنید چیزهایی را که نمی توانید تغییر بدهیدرا بپذیرید. ضروری نیست که شما همه مشکلات زندگی خود را حل کنید. در مورد مشکلات خود صحبت کنید و به جای شرایط بد به موارد خوب فکر کنید.
  • به طور منظم در فعالیت های جسمانی شرکت کنید. آنچه را که از آن لذت می برید انجام دهید. قدم زدن، شنا ، دوچرخه سواری یا دویدن به منظور فعالیت عضلات بزرگ مناسب می باشند.خارج نمودن تنش ها از بدنتان سبب می شود که احساس بهتری داشته باشید.
  • مطابق دستور صریح اسلام الکل مصرف نکنید.
  • بیش از حد غذا نخورید.
  • سیگار نکشید.

من چگونه می توانم زندگی آرامتری داشته باشم؟

  • در مورد چیزهایی که ممکن است شما را ناراحت کنند، فکر نکنید. از برخی چیزها اجتناب کنید. مثلا وقت کمتری را با افرادیکه شما را ناراحت می کنند، سپری کنید و یا از رانندگی در ساعات اوج ترافیک پرهیز کنید.
  • در مورد مشکلات فکر کنید و سعی کنید آنها را حل کنید. شما می توانید با رئیس خود در مورد مشکلات محل کار صحبت کنید. اگر همسایه شما برای شما مزاحمت ایجاد می کند با وی صحبت کنید و زمانی که کارتان زیاد است از کسی کمک بگیرید.
  • روش مواجهه با شرایط دشوار را تغییر دهید. مثبت باشید و نه منفی .
  • یاد بگیرید که بگویید « نه » . زیاد فکر نکنید جهت انجام امور به خودتان وقت بیشتری بدهید.

 
امتیاز دهی